KRAFTSKIVA - račí hody.

Když jedem přes Brno, většinou se zastavíme v IKEA na oběd.
Sedím u svého oblíbeného kulatého stolu , zamyšlená nad lákavým dlabancem, když mi sklouzne zrak na tisk pod sklem.
Začetla jsem se tak, že jsem zapomněla kousat............



mno........ zatím mně nepřesvědčili ke konzumaci. Jsem z toho v rozpacích.......
Samozřejmě jsem si ten úkaz musela zdokumentovat. Když jsem se vytasila s foťákem, tak se spolusedící starší dáma dala do řeči, ze které jsem se dozvěděla její zkušenosti s rakama z jejích jinošských let.
Většinou jsou lidi v restauraci zhypnotizovaní obsahem svých talířů a nehledí napravo nalevo. Takže to bylo velice příjemný, když se paní sama rozpovídala a dověděla jsem se živé informace o tomto zvláštním tvorečkovi.


Dříve se asi raci v kuchyni používali dosti často, jak můžeme číst v MLADÉ HOSPODYŇCE z roku 1915. Tuto činnost popisují docela obsáhle.









S naší přírodou to nebude zas tak hrozný, neboť rak je indikátorem čisté vody a v našich českých luzích se vyskytuje na 500 místech.
Jedli jste někdo raka ?
Sama jsem to nezkoušela, ale snad to jednou napravím, ať neumřu hlópá.........
Nádherný fotky a informace jsou na olsson.blog.idnes.cz.












Komentáře

  1. Milá Jaromilko, nedávno jsme nad tímhle plakátem měli taky diskusi. Náš syn nás poučoval, že rak už není na vymření a co je lokalit u nás, kde žije...Já ho asi nechám žít, nějak na něj nemám chuť. Když klepenatce, tak raději mořské :o)
    Krásnou neděli, zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Jaromilko,dobře si pamatuji jak jsem byla jako dítko z velkoměsta v jedné krásné vesnici u Brna na prázdninách.
    Bylo tam nádherně a tam na potoku mě učili místní děti chytat raky.Pro mě to byl tak nádherný zážitek že si ho uchovám v paměti a raky raději jen v krásné čisté vodě někde na potoku.Krásnou něděli.Marťa

    OdpovědětVymazat
  3. Heli-
    mezi námi devčaty, já ty mořský nemusím a raky jsem ještě nezkoušela. Ale odříkanýho chleba největší krajíc !!!

    Marti-
    jsi lepší, tam ,kde jsem se vyskytovala na potoce já, tak jsem raky nepotkala.....béééééé....

    OdpovědětVymazat
  4. Hehehe Jari "hlópá" iste neumrieš vzhľadom na to, ako si veci okolo seba všímaš.

    Teda, tá MLADÁ HOSPODYŇKA z roku 1915 ma dostala. Tie stránky v nej musia voňať všetkými rokmi, ktorými dodnes prešli.

    A že: "Sepsala a vydala ANNA DRŮBKOVÁ, vdova po řediteli školy dívčí na Smíchově", a "nákladem vlastním". Páni, krása.

    Maj sa pekne "nehlópá" Jar,

    Eva

    OdpovědětVymazat
  5. Jaromilko, tak raky jsem tedy také ještě nejedla, myslím že to ani nebudu zkoušet,mám je ráda jen jako znamení svého narození a živé ve vodě... ale článeček se vám povedl....jo a u mojí babičky bývali raci v potoce, ale ani nevím jak to tam te´d s nima vypadá...tak díky za připomenutí a musím to zjistit :o)) Přeji krásný den Radka

    OdpovědětVymazat
  6. Ahojky Jaromilko,

    teda, raka jsem ještě nejedla. U nás v ústeckém kraji rozhodně nebudou, ale kdybych měla příležitost, tak rozhodně vyzkouším. Postup, který jsi fotila v Ikee je zajímavý, jako celá Ikea.

    Krásný začátek týdne. Eva

    OdpovědětVymazat
  7. Náhoda! Včera jsme se zastavili v Ikea na oběd a Martínek si koupil raka. Jakmile mu utrh´klepítko, začalo mi být špatně. Raději jsem se na něho nedívala. M. raka smlupnul a říkal že chutná jako rybka.Náhodou jsem se za chvíli podívala na "ocásek", a když jsem viděla několik párů nožiček, ...no škoda povídat. Jo, je to málem zapomenuté tradiční české jídlo, ale já osobně opravu nerada maso ze zvířete, které má víc než dva páry nohou...hezké pondělí.

    OdpovědětVymazat
  8. Ewu-
    nevím, jak jsem mohla žít bez tohoto bločku, kam si vylívám přetlak myšlenek a postřehů !
    Tu mladou hospodyňku by měly povinně študovat všechny mladé hospodyňky, protože tam jsou moudra stále platná....ale to je na další příspěvek !

    Radko-
    děkuju za lichotky ! Až prozkoumáš potok, tak se pochlub, jestli jsi tam našla raky, nebo jen starý hrnce.....

    Evi. jsi teda fakt odvážná......
    Ikea je moje závislost !

    Už se nedivím, že ti švéďáci jsou na račích hodech namol !!!

    OdpovědětVymazat
  9. ... "A opravdoví milovníci raků mu můžou ještě vysát hlavu." :-) To znie pekne morbídne. Krevetky vylúpané mám rada, ale na nevylúpaného raka som si zatiaľ netrúfla. Tiež by ma potešili radšej v potoku. L

    OdpovědětVymazat
  10. Z raka klepítka, to je pošušňáníčko! Neulovila jsem ho v našich vodách, nýbrž s Pioneerem ve španělské restauraci. ;)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

POSLEDNÍ LEDNOVÝ

Meditace v zenové zahradě