sobota 25. září 2010

ŠÍPKOVÝ VĚNEČEK

I podzimní příroda čaruje. Z vycházky jsem si donesla větvičky se šípky a uvila jsem si trnovou korunu.
Kdyby jste nepoznali , tak ten kámen, na kterém je věneček odložený, je naklepávač...

. . . . . to vám děti za starých časů existoval takový nebezpečný nástroj, zvaný KOSA, kterým se sekalo obilí při žních a tráva pro dobytek ( krávy, kozy, králíky apod. )
Ten nástroj, aby byl ostrý a dobře podžínal trávu, se musel občas vykut neboli naklepat, no a ten železný výstupek na tomto mojem kameni sloužil k naklepávání té milé kosy.
To si hospodář sedl na štokrdle ke kameni, na železný kvantlík položil ostří kosy a kladívkem ťukal a ťukal a ťukal . . . . . . . . . . .
V chalupě ve světnici jsem si chtěla udělat šípkové zákoutíčko. . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .jenže Zvědavá přišla a začla číst stopu a pózovat. . . .


. . . . . . . .. takže jsem vlastně uvila trnovou korunu pro Pitipačku. . . . .











No a toto je výsledek mého snažení. Kus podzimní přírody jsem si donesla domů a zdobí nám okno.

















23 komentářů:

  1. Jaromilko,to jsou tak úžasné fotečky a povídání.Takové mám moc ráda...jednoduché a přitom tak pěkně podzimní.Kočičku máte nádhernou a je to přesně jako u nás s kocourkem.Vše nové prozkoumat...a to ťuky ťuky nám tady zas ťuká hodiny soused,který kosu naklepává snad několikráte do týdne.Příjemný večer, Soňa

    OdpovědětVymazat
  2. Jaromilka, aké krásne šípkové zákutíčka si si vytvorila! Šípky jednoducho k jeseni patria. Veľmi sa mi páči záber na stoličke, ale bez cicušky (ja mačky, žiaľ moc nemusím:) a romantické aranžmá na okne. Parádička!Gabi

    OdpovědětVymazat
  3. Máte to krásné a moc milé...a protože jsem holka ze "statku", připomnělo mi to Vaše povídání "o kose" mého dědu, který vždy sedal na "kozlíku" uprostřed dvorku a naklepával kosy snad půlce vesnice...a my pak s ním chodili každý den na trávu králíkům... jé, to už vůbec není pravda, teď na to s láskou vzpomínám, tenkrát bych bývala radši šla s holkama skákat třeba gumu...hezký večer Helča

    OdpovědětVymazat
  4. Jaromilo, ty fotky s kočičandou jsou nejhezčí, ty se povedly, neb mají atmosféru. Hezký večer. Ditta

    OdpovědětVymazat
  5. Ahojky Jaromilko,

    moc krásné fotečky, líbí se mi všechny. Věneček je kouzelný. Chválím báječné povídání o kose.

    Kočička je nádherná.

    Pohodový den. Eva

    OdpovědětVymazat
  6. SONI- děkuju za pochvalu, potěší u srdíčka.Zvířátka jsou miláčci( ikdyž pro každého nějaké jiné ), ty fotky , to je takové dílo okamžiku, kočku nemůžeš naaranžovat jak vázu !Však víš...
    ...možná váš pan soused naklepává kosu pro půl dědiny !!!???

    GABI- ty šípky na mezi tak krásně svítily, že jsem neodolala.......

    HELČO- to jsou krásný vzpomínky, každý takový máme a je dobře,že je máme. . . .
    ad 2 prosím o TYKAČKU, nepotrpím si na oficiality,děkuji srdečně. . .

    DITTU- velký dík za pochvalu, jak už jsem řekla, bylo to dílo náhody

    EVČO- ..to nějak přišlo samo,prostě jsem umotala věneček a když jsem šla přes dvůr, tak jsem si ho odložila na ten kámen, no a další už víš.....

    OdpovědětVymazat
  7. SONI- pošli mi prosím tvůj email. Dík.Jaromila

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Jaromilko! Jsi šikulka! Podzimní příroda je velice inspirativní.Díky za krásný nápad! Jen co přestane přšet, varážím! Za humny mám veliký šípkový keř!
    Krásné dny! :o)

    OdpovědětVymazat
  9. JEDNODUCHÉ A MOC KRÁSNÉ. PODZIMNÍ ČAS JE NA DEKOROVÁNÍ PŘÍMO STVOŘENÝ. FOTEČKY JSOU VELICE POVEDENÉ.
    PŘÍJEMNÝ DEN A POHODOVÝ CELÝ TÝDEN. BOHDA

    OdpovědětVymazat
  10. Jaromilko, moc pěkné povídání...krásné fotečky. Při čtení jsem si hned vzpomněla na svého dědu, který vždycky v létě klepal kosu ... a jak se s ní uměl ohánět ...
    hezký den Věrka

    OdpovědětVymazat
  11. Jaromilka a něco malého je pro Tebe u mě na blogu! :o)

    OdpovědětVymazat
  12. Jaromilko,moc pěkné fotky a moc pěkný věneček a Pitipačce se také moooc líbil,jak je vidět :-)
    Zdraví
    J.

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherné fotky s podzimní atmosférou a poutavé vyprávění.
    U mě na blogu čeká malé překvapení.
    Přeji krásné podzimní dny, Jitka

    OdpovědětVymazat
  14. nojono, už máme senoseče za sebou a tak budeme celou zimu vzpomínat na tu romantiku, kdy nám pot stékal čůrkem po zádech a mouchy nás nenechali na pokoji už v šest ráno....ale ten zvuk, plynulost pohybu, lehké přejetí brouskem po kose, složená stébla do řádků...připomíná tanec,spojení se zemí.Pak po práci si sednout k babce na naklepávání a trpělivě úder po úderu naslouchat zvonění...kosím moc ráda, možná je to tím, že jsem z města :o))

    Jak jsem zpozorovala - šípkový věneček je letošním hitem selských blogů, ale ten tvůj má osobní kouzlo :o)) děkuju Mokopa

    OdpovědětVymazat
  15. VLADĚNKO-přeju ti, ať se ti dekorace podaří a šípek moc nepopíchá
    BOHDANKO- moc děkuju za pochvalu. Každé roční období má své kouzlo.
    VĚRUŠ-jsou to krásný vzpomínky, starší generace se uměla ohánět kosou. Můj tatík, když mě vidí pracovat s kosou, tak si zakrývá oči. . . . .
    JITUŠ I.-dík za uznání. Piti je u všeho, co kdyby to náhodou bylo k snědku !
    JITUŠ II.- pochvala vždy potěší a popožene.
    Aspoň z fotek se můžem těšit ze
    sluníčka, když teď prší.
    MONI-jsi nenapravitelný romantik !
    Když je tráva pěkná a slušná, tak je to opravdu TAI ČI. Ale když je polehlá a motá se ti to do kosy, tak je po idylce !!!!!!

    Moc vám děkuju za návštěvy a komentáře.
    jaromila

    OdpovědětVymazat
  16. Krásne rozprávanie a milé fotky. Príjemné pohodové pradenie tvoje aj Pitipačky.

    OdpovědětVymazat
  17. Jaromilko, vyzvedni si u mne prosím Ocenění pro Tvůj blog - děkuji, Martina

    OdpovědětVymazat
  18. Máte opravdu krásnou kočičku a moc hezké fotky.
    Přeji pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  19. Moc inspirativní blog! Jsem ráda, že jsem ho objevila...

    OdpovědětVymazat
  20. Jaromilko, já ti ani nestihla napsat a ty už mi děkuješ! Tak tedy oficiálně :o) - moc ráda ti posílám ocenění tvého blogu. Jsem moc ráda, že o tobě vím a že si k tobě mohu chodit číst a kochat se!
    Doboru noc, moc zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  21. Jaromilka, jesenná výzdoba sa Ti podarila, šípkový veniec pasuje aj na stoličku, aj na okno, máš to veľmi pekné. Môj dedo mal tú nákovu zarazenú v zemi a kosu naklepával poležiačky. To boli sladké časy prázdnin a detstva...
    Za Tvoj krásny blog, plný až etnografických chuťoviek máš u mňa malú odmenu. L

    OdpovědětVymazat
  22. Lusi- DÍK !
    Marně si představuju tvýho dědu, jak VLEŽE naklepával kosu !!!!!!
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  23. Věneček je nádherný, mně se letos nepodařilo sehnat šípky, snad příští rok. Fotky jsou také moc pěkné. No a s kosou doma ještě stále pracujeme.

    OdpovědětVymazat