Kdo neumí topiti- neumí vařiti.

Můj hospodář mi často vyčítá, že neumím topit v kamnech. No, neumím, přiznávám ! Vždycky si vzpomenu na naše babičky a prababičky, jak zvládaly tento pekelný vynález ku prospěchu svému.
Když vařím na šporáku, tak si často říkám PROČ se to nepeče nebo nevaří. . . . a já jednoduše zapomenu přiložit ! Jsem halt z generace těch rozmazlených plynovými vařiči !

V knize Mladá hospodyňka od Anny Drůbkové z roku 1915 se píše :
Též v kamnech, pod troubami, hlavně pak v rouře, kudy kouř do komína se odvádí, usazuje se mnoho sazí, které dlužno často vymésti, poněvadž nejen tahy v kamnech súžují, ale i trouby teplu těžko prostupnou vrstvou sazí obalují, tak že dobře nepekou, následkem čehož nutno více topiti než třeba a tudíž se palivem plýtvá.

Takový okamžik právě nastal !
I bylo nutno trouby vymést. Úkolu se zhostil ( jako vždy ) pantáta.
Nabízím vám fotoreportáž, protože věřím, že pro spoustu z vás je to věc málo známá.

Trouby se musí z kamen vytáhnout...

Kamna z vytaženými troubami... a plno sazí...


Pantáta vybírá saze...



Trouby se musí očistit - omést...




....a vrátit zpět na místo , do kamen...






Ještě zajistit...





Hotovo - ohňostrůjce v akci.....
A ohníček zase vesele plápolá.







Komentáře

  1. Jaromilko, na chalupě máme stejně kouzelná kamna z modrých dlaždic.Okolo je nalepená lavice,na které se ráda vyhřívám.Kamna jsou oltářem mého tatínka.Pravidelně a s láskou vykonává zmíněné rituály a běda, jak by ho chtěl někdo zastoupit.Totiž, my všechny hospodyně, neumíme topit, nerozumíme dřevu a nepřikládáme s patřičnou úctou ke kamnům! Myslím, že by si naši hospodáři dobře poradili navzájem! :o) Krásné dny a hodně pohodového tepla!
    Vlaďka

    OdpovědětVymazat
  2. Vladěnko, děkuju za hřejivý slova.
    na foto vašich kachláků si moc dobře pamatuju, můžu na nich nechat oči. Ty naše nemají lavici a moc mi to chybí.... To, co píšeš o úctě ke kamnům a dřevu slýchám taky! Oni jsou halt všichni z jednoho těsta :D
    Měj se moc fajn
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  3. Jaromilko, ve staré chalupě po babičce ještě stojí památeční kamínka, né kachlové, ale jen ty tálové se sporákem. Byla to sice práce...pak i to malování v kuchyňce, ale teplíčko bylo vždy od nich úplně jiné :o) Sedělo se u nich dlouho, povídalo a bylo dobře...Ráda na dobu strávenou u babičky strašně ráda vzpomínám :o) na její buchty z trouby z kamen, kde na růžku vždy stál hrnec s meltou (její bílá káva) a zavěšená naběračka...nějak jsem se zasnila :o)děkuji...i za další krásný příspěvek a fotoreportáž. Zdravím Tebe i ohňostrůjce včetně zvířátek :o) Hodně pohody a teplíčka!Soňa

    OdpovědětVymazat
  4. Jaromilko, já na to koukám jak z jara :-))))
    Netušila jsem, že se u sporáku vyndavá trouba při čištění. Ójééé já neznalec v dnešní době :-)))
    Kachláky jsou príma vynález. Také jsem kdysi chtěla i s plotnou, ale chybí nám komín v kuchyni. Měj se. Lenka

    OdpovědětVymazat
  5. Jaromilko, jak dobře toto znám, ale už jen ze vzpomínek, babička měla veliká kamna i s velikou "ohřívárnou". Za kamny bylo moje místo. Vlezla jsem tam i v nejparnějším létě, koukala jsem, jak babička pekla lívance, které jsme jedli se žahourem. Jej, to se to vzpomíná.
    Moc děkuji za tento příspěvek, papa
    Marcela

    OdpovědětVymazat
  6. Jaromilka, aké utešené sú tvoje rozprávania:) Ako z čias našich babičiek a tie ja veľmi môžem:) Gabi

    OdpovědětVymazat
  7. Jaromilko,
    opravdu krásná kamna. A s pantátou jste to pěkně zdokumentovali. Tak ať dobře táhnou!
    Krásný zbytek víkendu.
    Radka

    OdpovědětVymazat
  8. Závidím jsou nádherný!Moc bych si něco takového přála na chalupě,ale asi si to nesplním.Nové kachle nechci a ty staré se špatně schánějí.

    OdpovědětVymazat
  9. Jaromilko, to jsou uzasna kamna, diky za reportaz!

    OdpovědětVymazat
  10. pěknó úhlednó kulatinku tam máte.No, prosím! Smrková?

    OdpovědětVymazat
  11. Krásná reportáž)))Tak takováto podobná kachlová kamna měla naše prababička na naší nynější chalupě. Kamna jsem sice já už nezažila, ale podle vyprávění jsou to skoro tatáž a hlavně mě upoutala ta barva, protože kachle z těch kamen si pamatuju. Byly naskládané za dřevníkem, ani nevím kam se ty kachle poděly....
    Já po nich toužím, ale nejsou finance(((

    OdpovědětVymazat
  12. Krásná reportáž! A zase ty vzpomínky....
    Děkuji moc za tvoje příspěvky, které je oživuji ♥♥♥
    Dana

    OdpovědětVymazat
  13. Milá Jaromilo, opravdu krásná a nevídaná reportáž ! Zbývá už jen pořádně pochválit hospodáře. A to nejen za poctivou práci ale i za to, že se nechal pěkně zdokumentovat. Přeji Vám dvěma krásné dny :o)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

POSLEDNÍ LEDNOVÝ

Meditace v zenové zahradě