ADVENTNĚ DOMEČKOVÝ

 Dobrý den, všem, moji mílí !

 Ze záliby v architektuře jsem se zde už kdysi vypisovala.

Kudy chodím (a jezdím), tudy pozoruji a samozřejmě i dokumentuji, staré domy- mizející architekturu.
To kdyby se náhodou našla stejně postižená a spřízněná duše, která na to neřekne : "...fuj, to je ošklivý..." ,ale která řekne : "...páni,to je krása, ty dokonalé proporce, ta vyváženost hmoty, ty barvy, to poctivé řemeslné provedení ......"

..apropó- při rekonstrukci našeho Spessartu II. No1, jsem mnohokrát u novodobých řemeslníků narazila na nepochopení práce starých mistrů a jejich pracovních a technologických postupů.

Jen pro ilustraci : v hospodě (jako i přilehlých místnostech), byly hrany mezi stropem a zdí (zvané onkl= rádius) OBLÉ !!!
Prý to staří mistři dělali flaškou od piva...
Říkám řemeslníkům, hoši, ty rohy nechci ostré, ale oblé...jen cosi zahuhlali o " blbcách, keří neuměli udělat ostré roh..." a šli nahazovat omítku.
Když odešli,inkriminovaný detail, NEBYL DODĚLÁN, pantátovi řekli, že oni takový pi...... dělat nebudou...
...perlinky !
Nakonec to musel dodělat jiný zedník, ale bez onklu, neboť už jsem neměla energii prosadit tento starodávný stavební detail !
Další zážitek s těmito "mistry"byl, když na původní, opravený komín chtěli natáhnout perlinku !!!
Takový zvěrstvo !
Neřeknu jim jinak než perlinky !

- sem trochu odbočila !
První reportáž je z našeho městečka.
Při focení jednoho domečku jsem byla přistižena spolužákem a na jeho otázku : "..co fotíš ? ", jsem řekla okna........... už se dál nevyptával a s otazníky v očích odcházel.......

- no každé sme nejak stróhnuté..

Pěkný pokoukáníčko !






Zdraví vaše Jaromila

Komentáře

  1. Takové řemeslníky, jsem si také musila vydýchat:-( Je neštěstí, když nemají cit pro estetiku! V příštím životě budu doufat, že ovládnu devatero řemesel:-D
    Přeji i tak poklidný Advent!

    OdpovědětVymazat
  2. Jaromilko, To, že řemeslníci něco neumí, mě snad ani tak nezaráží, ale že nectí práci svých předků, to je zvěrstvo, holt lidé jsou různé. Já ujíždím na předzahrádkách(asi proto, že žádnou nemám). Tvůj adventní svícen - naprosto originální - krásné adventní dny.
    Marcela

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za krásné počtení, přeji pevné nervy a zdravím vaše perlinky! Co k tomu říct, asi nic...
    Příjemné adventní dny Jaromilko!
    Moc tě zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Jaromilo, jsem stejně ´postižená´ jako vy. Také tíhnu ke všemu krásnému starému.
    A moc ráda čtu váš blog.
    Přeji krásný advent.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Přesto , že bych někdy ty novodobé řemeslníky poslal do horoucích pekel , tak byly chvilky , za které jsem rád. Ve 450 let staré chalupě není ani jeden pravý úhel. Ve vodorovném ani svislém směru. Prosadil jsem , že tak bude udělaná hrubá omítka - to se podařilo. Až se měla dělat "fajnová" tak si "perlinky" nachystali filcová hladítka , aby udělali tu správnou hladkou finální vrstvu. Ta paní co tady píše ty svoje výmysly na tomto bločku přinesla jakýsi švédský časopis s obrázky domu , který měl omítky udělané snad jemnýma rukama , jak to bylo zprohýbané a plastické. Jeden " perlinka" si z toho začal dělat legraci a že prý tedy budou dělat švédské omítky.Tím to pro tento okamžik skončilo. Odněkud ale vyhrabali zbytky staré molitanové matrace , rozřezali ji na cca 20ti cm kousky a tímto nářadím vyhladili povrch omítek. Na první pohled nic moc. Vypadá to rovně. Při určitých bočních plochých osvětleních ale najednou vystupuje krásný hladce a jemně zvlněný povrch. Ne všechno je špatné. Dlažbu udělali taky pěknou. I když jsem je nakonec musel vyhodit protože chlastali víc , než je vkraji zvykem. S pozdravem pantáta.

    OdpovědětVymazat
  6. Líbijou se mi domky s malinkýma střílnama pod střechou. Naši předci tam asi seděli na stráži a případným výtržníkům nasadili pár bročků do sedacího svalu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Pantátu komentovat nebudu, vyřídím si to s ním ústně a ručně !

    Dcero, ty malinký otvory pod střechou nejsou střílny jak na hradě, alébrž větrací okénka z komory, či sýpky

    Anonymní Hanko !
    máš svůj bloček, nebo si všechno své krásné staré necháváš jen pro sebe ?

    Kejt, takový adventní věnec bys asi v kostele neprosadila ......
    Helenko, ty asi nemáš takový starosti, např. s řemeslníkama...

    Marcelinko, předzahrádka stačí za oknem, alespoň nemusíš plet a okopávat :-))

    Lezarts, co máš vymyšlený, že budeš v příštím životě ?
    Ferda Mravenec, Brouk Pytlík anebo jeden z dvojice Ajeto ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaromilko,
      žádný blog nemám, protože si netroufám ho mít. Nejsem ani zdatný psavec a o fotografiích v mém podání nechci ani mluvit. Navíc jsem v podstatě počítačový analfabet. Chodím jen na několik málo blogů, které oblažují mou mysl a inspirují mě. A váš blog jsem objevila jako první a moc se mi líbí vaše články a komentáře.
      Přeji krásný advent
      Anonymní Hanka

      Vymazat
  8. Jaromilko, ten plecháčkový věnec se Ti povedl. Já taky občas "blbnu" a koukám na ty starý domky s úžasem. Např. pravidelně při cestě do Boskovic přibrzďuji u jednoho krásnýho starýho domuku a koukám s úžasem. Děcka už si zvykly. Měj se hezky. Slávka

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, tak přesně ty 1. dva domy a ještě jeden, co stojí vedle nich(není vyfocen), jsou mým snem už pár let :)). Pořád nenápadně očumuji realitky, jestli se některý neprodává :D. Mají svě kouzlo a jsem moc ráda, že nejen pro mě!! Silva

    OdpovědětVymazat
  10. Silvinko
    ty budeš určitě rodák :-), když to tak znáš !!!
    ten barák, který jsem nevyfotila je taky svým způsobem zvláštní, ale vadí mi tam ty nový plastový okna :-(
    Jaromila

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

POSLEDNÍ LEDNOVÝ

Meditace v zenové zahradě