SLOVIŃSKI PARK NARODOWY část 4.- MAJÁK STILO

 VÝLET K MAJÁKU STILO

Pondělí 18. dubna 2016
Nechtělo se mi vstávat z takovýho nádhernýho pelíšku ! Ale při představě, že konečně uvidím "živý" maják, jsem vylezla.
Vydali jsme se z Leby asi 40 kilometrů na východ.V dědině Sasino jsme odbočili na sever do Osetniku, kde jsme nechali autko na prázdném parkovišti, V tuto dobu tady nebylo človíčka.
Batoh s nejnutnějším báglem na záda, hůlky do rukou a už jsme se plahočili vyšlapanou pískovou cestou do kopce. Šlo se fakt blbě, boty se bořily do sypkého písečku.



 Nebyla ještě sezóna, ale náhodou tam byla obsluha majáku, tak jsme se v pohodě dostali dovnitř, bez žádného čekání jako v sezónu !
Maják STILO postavili v letech 1904-1906, ale je pěkně udržovaný a veliký fešák, ikdyž je víc jak  stoletý stařeček :-) Věž je vysoká 33,5 m a světlo majáku je viditelné 42 km. Je postavený na zalesněné duně vysoké 55 m.n.m. Stojí 1 kilometr od pobřeží.
A to mě překvapilo, neboť jsem si vždycky myslela, že maják musí být na útesu v moři, oplachován příbojem......inu furt se člověk něco učí................





 Kulatá chalupa :-)
 Došla jsem "jen" do červenýho, Do 97 schodů, výš už to můj žaludek nesnesl, ozývalo se v té kulaté chalupě jakýsi divný hučení, ať už větru, nebo strojů  NE, dál už jsem nešla.Takový výhled mi stačil ! Pan L. šel dál, teda výš, to je dobrodruh !! Napočítal asi 123 schodů.

 Toto je výhled z majáku STILO na jihozápad, kde se rozprostírá další menší polská poušť. Jmenuje se REZERVAT MIERZEJA SARBSKA o rozloze asi 547 ha, opět s charakteristickými dunami výšky až 25 m.n.m.


 Toto je pohled z ochozu majáku na severozápad,  který fotil pan L. (mě by tam nikdo nedostal !!!!!)

 A to už jsme slezli ze STILA, a borovým lesem se vydali k pohyblivým dunám(wydmy ruchome) MIERZEJA SARBSKIEGO.
 Jemňulinký písek, hnaný neustálým větrem pohlcuje další a další  stromy...........

"Měsíční krajina", bílý písek, borovice bojující o život............a semtam nějaká travka..........



 Fotogenická krajina, řeknete si, no bóže, písek !! Ale kdo tam byl, přizná, že je to fascinující kus zeměkoule................


 Borovým, ještě spícím lesem jsme se vrátili na parking.

 Zastávka po cestě zpět do LEBY, kde na nás vykukl maják STILO.

Na večeři byla opět treska a frytki(hranolky). Cena v přepočtu asi 110,-korun.  Nemohli jsme se jí nabažit. V restauraci Hono to ji upravili takovým způsobem, že to bylo nebe v hubě............a kdyby mi to jídlo chtěl někdo ukrást, tak ho zastřelím......
 Po večeři jsme se ještě šli projít kolem lebského kanálu.
 Dlouho jsme se však nepromenádovali, neboť byla velká kosa a foukal vítr !

Přeji pěkný pokoukáníčko a ahoj příště
Jarmila


Komentáře

  1. Nádhera! Nakonec se snad nechám zlákat výletem na sever :o)
    Petra

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky jsi nás provedla krásným severem Poslak a je zajímavé, jak rozmanitá je kousek od nás krajina - ten písek v takovém množství mne dost překvapil. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

POSLEDNÍ LEDNOVÝ

Meditace v zenové zahradě